4/9/13

Τα διόδια του παραλόγου



Του Γιάννη Μπελεγρίνη

Εθνικές οδοί εγκαταλελειμμένες στην τύχη τους. Με λακκούβες, ελλιπέστατο φωτισμό και συνήθως χωρίς να υπάρχει διαχωριστικό ασφαλείας ανάμεσα στα δύο αντίθετα ρέματα κυκλοφορίας. Η λογική λέει ότι αυτούς τους δρόμους πρέπει να τους φτιάξεις. Στην Ελλάδα, δεν τους φτιάχνεις. Και την ίδια ώρα, βάζεις επιπλέον σταθμούς διοδίων. 


Συνολικά 14 νέοι σταθμοί διοδίων αναμένεται να τεθούν σταδιακά σε λειτουργία, μέσα στην επόμενη διετία. Σε διάφορα σημεία των εθνικών οδών. Αυτή τη στιγμή, για να πας από την Αθήνα μέχρι την Θεσσαλονίκη, θα πρέπει να πληρώσεις σε 11 (!) σταθμούς διοδίων. Άλλους τόσους για να επιστρέψεις. Σε μια χώρα που ταλαιπωρείται εδώ και καιρό από την οικονομική κρίση και ποιος ξέρει μέχρι πότε η ύφεση θα βρίσκεται έξω από τη πόρτα μας. 

Πριν λίγο καιρό, έτυχε να ταξιδέψω στην εθνική οδό Αθηνών- Πατρών. Για πρώτη φορά βράδυ, στον συγκεκριμένο δρόμο. Και  έπεσε «μαύρο» κυριολεκτικά! Με έκπληξη διαπίστωσα (αν και τίποτα δεν πρέπει να μας εκπλήσσει στην Ελλάδα), ότι μεγάλο μέρος της διαδρομής ήταν χωρίς φωτισμό! Όχι λίγο φωτισμό ή μισό-χαλασμένα φώτα.Τίποτα απολύτως. Για αρκετά χιλιόμετρα πορευόσουν με μόνο «βοήθημα» τα φώτα του αυτοκινήτου. Σε ευρωπαϊκή χώρα. Το έτος 2013. 

Μερικά χιλιόμετρα παρακάτω, μπαίνεις στην γέφυρα Ρίου- Αντιρρίου. Ξαφνικά, ο φωτισμός είναι υπέρ αρκετός, το οδόστρωμα είναι «χαλί», ακόμα και οι λευκές λωρίδες πάνω στον δρόμο είναι καλοβαμμένες. Νιώθεις για λίγα λεπτά, ότι από… την Μπανανία, με έναν μαγικό τρόπο βρίσκεσαι στην Ευρώπη. Εκεί σου δημιουργείται αυθόρμητα ένα ερώτημα: γιατί να μην είναι όλοι οι δρόμοι στην Ελλάδα έτσι; 

Βγαίνοντας από την γέφυρα, γρήγορα προσγειώνεστε στην ελληνική πραγματικότητα. Πάλι χάλια οδόστρωμα, πάλι κακοτεχνίες, πάλι έργα ξεχασμένα να… περιμένουν. Σε αυτούς τους εθνικούς δρόμους, θα προστεθούν οι επιπλέον σταθμοί διοδίων. 

Και για να μην προτρέξουν κάποιοι να βγάλουν βιαστικά συμπεράσματα, ξεκαθαρίζω: δεν είμαι ούτε με τους… επαναστάτες που φωνάζουν «δεν πληρώνω». Είναι δεκτό να υπάρχουν διόδια σε μια εθνική οδό. Όπως υπάρχουν σχεδόν σε όλα τα πολιτισμένα κράτη του πλανήτη. Το χρηματικό αντίτιμο που πληρώνεις στα διόδια όμως, θα πρέπει να είναι αντίστοιχο με την ποιότητα του αυτοκινητοδρόμου στον οποίο κίνησε. Εκεί βρίσκεται το κλειδί της υπόθεσης. Ένα κλειδί, που στην Ελλάδα το έχουμε χάσει προ πολλού…




* Όσοι θέλουν να μαθαίνουν πρώτοι για τα νέα άρθρα του Domino, μπορούν να κάνουν Like στην συνεργαζόμενη Facebook Page ΕΔΩ.

4 σχόλια:

  1. Ανώνυμος6/9/13, 12:55 π.μ.

    Επειδή είσαι και δημοσιογράφος μη βγάζεις συμπεράσματα αβασάνιστα. Δεν έχει όλη η Ευρώπη διόδια πχ Γερμανία .Σε άλλες χώρες πληρώνουν περίπου 50 ευρώ για όλο το χρόνο. Εμείς οι ιθαγενείς πληρώνουμε και διόδια για ανύπαρκτους αυτοκινητόδρομους και τέλη κυκλοφορίας .Οσο για τους..... επαναστάτες ήσαν καλά ενημερωμένοι και ενεργοί πολίτες. Οπως θα έπρεπε να είμαστε όλοι μας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν νομίζω ότι βγάζω βιαστικά συμπεράσματα. Ναι υπάρχουν χώρες όπως η Γερμανία, οι οποίες δεν έχουν διόδια. Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν ένα σορό κορυφαία σε οργάνωση κράτη όπως: η Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Αυστρία, η Ιρλανδία, η Ισπανία, η Ιταλία, η Ουγγαρία και η Πορτογαλία. Σε αυτά -και σε άλλα πολλά κράτη- υπάρχουν διόδια. Βεβαίως, σε πολλά από αυτά πληρώνεις είτε με το μήνα, είτε με ειδικό αυτοκόλλητο και δεν σταματάς κάθε λίγο να... δίνεις τα κέρματα, όπως εδώ.

      Όσον αφορά τους «επαναστάτες», αν ανήκεις εκεί είναι σεβαστό. Επέτρεψε μου όμως να πω την ταπεινή μου γνώμη. Ότι η κατάσταση δεν αλλάζει με κραυγές τύπου «δεν πληρώνω» ή με... υπερπήδηση διοδίων τύπου Απόστολου Γκλέτσου.

      Διαγραφή
    2. Ανώνυμος6/9/13, 3:18 μ.μ.

      Γνωρίζεις κάποια άλλη λύση από το να αντιδράσουν οι πολίτες σ' αυτό το πάρτι της διαπλοκής που γίνεται χρόνια από τους νταβατζήδες εργολάβους και τους πολιτικούς ;Και ότι ακούστηκαν και αυτές οι κραυγές, για μένα ήταν θετικό . Μακάρι να υπήρχαν και σήμερα. Δεν είναι επανάσταση να διεκδικεί ο φορολογούμενος πολίτης να μην πληρώσει το υπερκοστολογημένο νταβατζιλίκι και τις μίζες τους.
      Πενταπλάσια κοστολόγηση γίνεται στη Ελλάδα σε σύγκριση με την Ισπανία (μιας και την αναφέρεις) με την ίδια μορφολογία εδάφους.

      Διαγραφή
    3. Συμφωνώ ότι τα δεδομένα –οικονομικά και μη- γύρο από τα διόδια και τους δρόμους στην Ελλάδα πρέπει να ΑΛΛΑΞΟΥΝ. Αυτό ακριβώς λέει και το παρόν άρθρο. Ο τίτλος και μόνο σε κάνει να το καταλάβεις φαντάζομαι. Για μένα ναι υπάρχει και άλλη λύση εκτός από την γραφική υπερπήδηση διοδίων αλά Γκλέτσος. Να αλλάξουμε αυτούς που ορίζουν τους «κανόνες του παιχνιδιού». Δηλαδή τους κυβερνόντες. Άρα λοιπόν την επόμενη φορά που θα ψηφίσουμε, να έχουμε το μυαλό μέσα στο κεφάλι μας.

      Διαγραφή